گیمیفیکیشن (gamification) یا بازی سازی از زیرمجموعههای دانش طراحی برای تغییر رفتار (Behavioral Design) است. که در طول سالهای اخیر، در فضای آموزشی و محیطهای کسب و کار، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در این مطلب قصد داریم ضمن بررسی مختصر گیمیفیکیشن، راجع به کاربرد گیمیفیکیشن در آموزش صحبت کنیم.
اگر بخواهیم تعریف سادهای از گیمیفیکیشن (gamification) ارائه دهیم باید بگوییم، گیمیفیکیشن یعنی کارهایی که جنبه بازی ندارند را با بازی انجام دهیم. در واقع، گیمیفیکیشن، استفاده از تفکرات و فعالیتهای بازیگونه در زمینههایی است که ماهیت بازی ندارند.
گیمیفیکیشن از کدام محرکهای بازی استفاده میکند؟
گیفیفیکیشن بر اساس مکانیزمهایی شکل میگیرد که قابلیت آنها برای انگیزه دادن به مخاطب و تحریک او به تعامل، اثبات شده باشد. این مکانیزمها عبارت است از:
پاداش
وجود یک سیستم امتیازدهی به کاربران شما کمک میکند تا احساس کنند در یک رقابت هدفمند حضور دارند و فعالیتهایی که انجام میدهند، بیهوده نیست. در واقع، اگر مخاطب شما در طول فرآیند گیمیفیکیشن، پاداشی دریافت نکند، احساس حضور در یک تجربه جذاب را نخواهد داشت.
بهتر است برای انجام رفتارهایی که به تلاش بیشتری نیاز دارند، امتیاز بالاتری در نظر بگیرید، تا مخاطب نسبت به انجام آنها ترغیب شود.
حس رقابت
هدف از وجود جداول رده بندی در فرآیند گیمیفیکیشن، نشان دادن رتبه و وضعیت کاربران در مقایسه با سایر رقبا و در واقع ایجاد حس رقابت است. افرادی که در صدر جدول قرار دارند، از موقعیت خود راضی هستند و برای حفظ آن همه تلاش خود را میکنند. بقیه هم در جریان موقعیت خودشان قرار میگیرند و برای کسب جایگاه بهتر، انگیزه لازم را پیدا میکنند. بنابراین جداول رده بندی، مشوق بسیار خوبی برای مشارکت و فعالیت هرچه بیشتر در بازی به شمار میروند.
سطح بندی
در نظر گرفتن سطوح و مراحل مختلف در بازی، علاوه بر اینکه شاخص مناسبی برای پیشرفت به شمار میرود، موقعیت کاربران نسبت به سایرین را نیز به خوبی نشان میدهد. در سیستمهای بازی وار، کاربران در سطوح بالاتر، پاداش و امتیاز بیشتری دریافت میکنند و همین موضوع انگیزه آنها را برای تلاش بیشتر تقویت میکند.
اهداف و چالش ها
بازی بدون چالش و هدف، هیچ شوق و انگیزهای در بازیکنان ایجاد نمیکند. چالشها میتواند یک مرحلهای (مانند ایجاد حساب کاربری در وب سایت) یا چند مرحلهای (مانند تکمیل قسمتهای مختلف پروفایل کاربری) باشد. برای موفقیت در هر چالش، کاربران باید مجموعه مشخصی از فعالیتهای مورد نظر شما را انجام دهند.
بازخورد سریع
یکی از مهمترین مکانیزمهایی که تعامل کاربران با گیمیفیکیشن را حفظ و تقویت میکند، دریافت سریع بازخورد است. به عنوان مثال، بهتر است مواردی مانند رسیدن کاربران به سطوح بالاتر بازی، دریافت پاداش و… را از طریق نمایش پیام در محیط بازی، ارسال ایمیل، پیامک و… به اطلاع مخاطبان برسانید.
سیستم گیمیفیکیشن با ترفندها و راهکارهایی ادغام شده که ضمن افزایش اشتیاق دانش آموزان نسبت به فرآیند یادگیری، دسترسی به آموزش را نیز راحتتر و سریعتر کرده است.
یکی از این راهکارها استفاده از مفاهیم مرتبط با بازی در طراحی دورههای آموزشی است که هر روز هم در حال گسترش است. این موضوع، یک فرصت عالی برای افزایش بازدهی در زمینه آموزش و یادگیری افراد فراهم میکند.
استفاده از گیمیفیکیشن در آموزش، به شما امکان میدهد تا به جای حضور در کلاس های خسته کننده، از روشهای جذاب، نوین و مبتنی بر فعالیتهای ادامه دار و تکمیل شونده در هر جایی که مایل هستید استفاده کنید. آموزشهای بازی وار، بسیار سرگرم کننده، ساده، قابل فهم، قابل جابجایی، بدون محدودیت زمانی، بدون محدودیت مکانی و بدون محدودیت فردی هستند.
بر اساس تحقیقات انجام شده، استفاده از عناصر بازی در محیطهای آموزشی، انگیزه افراد را به میزان قابل توجهی افزایش میدهد. همچنین استفاده از گیمیفیکیشن در طراحی مفاهیم آموزشی، به همراه طراحی سیستم امتیازدهی و در نظر گرفتن جوایز مختلف، میزان مشارکت و همکاری افراد در فرآیند بازی را افزایش میدهد.
برچسب : نویسنده : math2binggan بازدید : 78